Taller L’evolució

Taller L’evolució Zoo

Activitat pensada per alumnes de Batxillerat.
 

Els estudiants treballen els canvis experimentats pels éssers vius al llarg del temps a través de la completa col·lecció d'animals del nostre Parc Zoològic.
 

La col·lecció del nostre Zoo permet estudiar representants de les diverses famílies, des de les més antigues fins a les més evolucionades. Això els permet prendre consciència de la seva pertinença al món animal i de l'origen i el valor de la diversitat biològica.

 

En acabar el taller, el grup podrà passar la resta del dia al recinte del Zoo fins a l’hora de tancament.

Durada: 2 hores

Hores d’inici: 10h – 12h – 14h

Per treure el màxim profit de l’activitat L’Evolució, suggerim treballar prèviament, a l'escola, els aspectes següents:

 

Per recollir els interessos dels alumnes i incrementar la seva motivació envers els animals: 

  • Buscar informació sobre els fòssils.
  • Adonar-se que l'evolució expressa el condicionament de l'individu a les dinàmiques de poblacions.
  • Fer un debat sobre el tòpic "l'home ve del mico": analitzar la proximitat genètica a diferents espècies de primats (es poden consultar les fitxes goril·la, dril, orangutan, lèmur), buscar informació sobre els descobriments al jaciment d'Atapuerca, buscar informació sobre les investigacions referents al genoma humà, etc.

 

Per observar els animals: 

  • Visitar el Museu Paleontològic de Sabadell.
  • Visitar el Museu de Zoologia i el Museu de Geologia.
  • Anar a observar fòssils, per exemple al pantà de Sau.

 

Com a objectius específics:

  • Introduir els conceptes de mutació, selecció natural, convergència adaptativa i divergència adaptativa.
  • Estudiar la formació i separació dels continents per explicar la distribució actual de les espècies animals.
  • Donar a conèixer la importància dels fòssils per poder estudiar l'evolució de les espècies.
  • Descriure la categoria espècie biològica.

L'activitat L’evolució dels animals dóna a conèixer els mecanismes pels quals les poblacions s'adapten a les condicions ambientals.

 

  1. Introducció amb diapositives als conceptes d'extinció de les espècies, proves de l'existència i de la desaparició, mutació, selecció natural, convergència adaptativa i divergència adaptativa.  
  2. Itinerari pel recinte conduït per un educador (biòleg) del Zoo, en el qual s'aprofundeix en els continguts següents:  
    • Mecanismes de l'evolució: exemples de selecció natural i artificial. Proves de l'existència de l'evolució en els paquiderms (elefants) i perisodàctils (zebra, tapir, rinoceront).
    • Adaptació dels animals a la vida aquàtica: dofins, lleons marins i pingüins. 
    • Adaptacions a la locomoció terrestre: reducció del nombre de dits (cérvol), ungles retràctils (tigre), extremitats allargades (impala de cara negra), extremitats prènsils (mona aranya). 
    • Els primats com a parents nostres més propers: gran similitud genètica entre els pòngids (goril·la, ximpanzé i orangutan) i els humans.

Propostes d'activitats per dur a terme després de la Visita L’evolució dels animals:  

 

Àrea de Ciències de la naturalesa:    

  • Fer un arbre evolutiu del grup que més hagi interessat l'alumne entre els que ha vist al Zoo de Barcelona. 
  • Fer un treball en grup sobre l'evolució dels primats observats al Zoo.
  • Inventar una espècie evolucionada a partir d'una espècie actual, indicant els condicionants d'ambient i climàtics de la nova situació. 
  • Descriure la situació en què es trobaran les espècies actuals d'aquí a mil anys si no es prenen mesures per reduir l'emissió dels gasos hivernacle. 
  • Descriure la situació en què es trobaran les espècies de primats (tití de cap de cotó) o altres espècies tropicals (guacamai jacint, papagai de front blanc, tigre de Sumatra, anoa de plana, elefant asiàtic) d'aquí a mil anys si no es prenen mesures per aturar la desforestació de boscos dels seus hàbitats. 

 

Avaluació de l'aprenentatge aconseguit: 

  • Preparar un treball sobre el que s'ha après referent als mecanismes de l'evolució dels éssers vius després de fer l'activitat L’evolució.
  • Preparar un article sobre l'estratègia adaptativa de:
    • L'espècie humana.
    • La rata grisa. 
    • L'elefant.

INTEGRACIÓ CURRICULAR DE L'ACTIVITAT EVOLUCIÓ  

EIXOS TRANSVERSALS DEL CURRÍCULUM 

Educació en favor del medi ambient. 

RELACIONS AMB LES DISCIPLINES DEL CURRÍCULUM 

Els organismes vius.  

 

OBJECTIUS

 

Referits a coneixements, fets i conceptes:  

  • Aproximació al coneixement de la gran diversitat i adaptabilitat que representa aquest ordre de mamífers. 
  • Aprendre a classificar els principals grups de primats amb l'ajut de claus dicotòmiques fins al nivell de família. 
  • Diferenciar les variades adaptacions de les extremitats dels primats segons el tipus de desplaçament en el seu hàbitat.
  • Distingir els primats segons els cranis. 
  • Observar les conductes i tipus d'organitzacions socials de les espècies de primats presents al Zoo. 


Continguts dels procediments:   

  • Organització de treball individual i per grups.
  • Observació acurada dels animals i interpretació correcta d'allò que s'ha observat. 
  • Deducció de conceptes i elaboració d'hipòtesis amb els coneixements adquirits. 
  • Sintetitzar i formular conclusions. 


Actituds, valors i normes: 

  • Fomentar un comportament alhora participatiu i ordenat en les activitats en grup. 
  • Sensibilitzar-se per la problemàtica dels primats i adonar-se de la seva importància. 
  • Desvetllar respecte envers els animals mitjançant un millor coneixement. 
  • Prendre consciència de la pertinença de l'espècie humana al regne animal. 
  • Prendre consciència del valor de la biodiversitat.

Departament d'Educació del Zoo
Pg. Circumval.lació, 3
08003 Barcelona 

 

E-mailescolazoo@bsmsa.cat
Telèfon: 902 45 75 45 
Fax: 932 252 563 

 

Horari de secretaria:
de dilluns a divendres: de 9:00 a 13:30 i de 15:00 a 16:30