Es tracta d'un projecte d'investigació centrat en l'estudi de les capacitats cognitives de quatre espècies molt diverses: dragons de Komodo, suricates, girafes i orangutans de Borneo, que inclou aspectes relacionats amb el benestar dels subjectes estudiats, i afegirà un estudi sobre com la divulgació de les investigacions realitzades pot contribuir a l'educació dels visitants del Zoo de Barcelona.
L'objectiu principal consisteix a intentar demostrar l'existència d'una cognició física i/o social complexa en els dragons de Komodo, girafes i suricates, el perfil conductual i evolutiu dels quals no s'ajusta al dels estudis majoritaris. Per aquest motiu s'ha elaborat un procediment experimental amb reptes cognitius ecològicament significatius per a cada espècie, que es duran a terme als parcs zoològics de Barcelona i Leipzig.
D'altra banda, es vol contribuir a relacionar els estudis de cognició amb els enriquiments que se solen proporcionar als subjectes. Per fer-ho s'introduirà un enriquiment innovador en el grup d'orangutans, com si es tractés d'un estudi cognitiu. Així, no només es valorarà la capacitat d'innovació dels subjectes i els mecanismes de difusió social que es produeixin, sinó també els possibles beneficis i problemes que pot representar la utilització d'un enriquiment cognitiu en grups socials versus individus que es trobin sols. L'objectiu és crear un protocol que sigui fàcilment aplicable a espècies diverses, per valorar la funcionalitat i els beneficis reals de la utilització d'enriquiments cognitius (o altres) innovadors per als subjectes.
Finalment, mentre es duen a terme les proves cognitives i els enriquiments, se'n penjaran rètols explicatius i es realitzaran enquestes als usuaris del Zoo per saber què opinen els visitants sobre aquest tipus d'iniciatives. Així mateix, es farà un seguiment de l'actitud del públic informat, comparant-lo amb una línia prèvia en públic no informat, per saber si es produeixen modificacions i, finalment, veure si aquests canvis actitudinals afecten la conducta dels subjectes estudiats.