El Zoo de Barcelona i el Park Güell testejaran durant els propers mesos dues solucions tecnològiques per fer més inclusiva l’experiència dels visitants amb necessitats especials. Els projectes són dues de les solucions tecnològiques que s’han desenvolupat a partir dels reptes llençats per la ciutat, l’octubre del 2021, en el marc del programa InnovAcció 2030.
Es tracta d’una iniciativa liderada per la Comissionada de l’Agenda 2030 de l’Ajuntament de Barcelona, Barcelona de Serveis Municipals (B:SM) i la Fundació Mobile World Capital Barcelona a través del programa Digital Future Society. L’objectiu és donar resposta de manera innovadora a diferents reptes urbans que permetin accelerar la consecució de l’Agenda 2030 i l’assoliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).
En aquest cas, el repte plantejava aprofitar l’ús de la tecnologia per fer més inclusives les visites al Park Güell i al Zoo.
Zoo de Barcelona: un assistent virtual que interactua amb la persona usuària
La solució tecnològica que es posarà a prova al Zoo és un bot conversacional accessible dissenyat per a persones amb necessitats d’accessibilitat visual, auditiva i cognitiva o trastorns mentals. S’anomena ZOOBOT, l’ha desenvolupat l’empresa La Tempesta: Ciutat, Cultura & Tecnologia i funciona a través del mòbil o la tauleta. Es tracta d’un bot conversacional capaç d’interactuar amb la persona usuària, proporcionar-li informació sobre allò que té al davant i orientar-la segons les seves necessitats.
En aquesta fase pilot, la nova eina es podrà utilitzar als espais de la Sabana-Sahel i al Centre de Descoberta Terra de Dragons. A les entrades d’aquests dos espais hi ha uns tòtems informatius amb un codi QR que permeten l’accés a Zoobot, sense necessitat de descarregar-se cap aplicació. També s’hi podrà accedir des del web del Zoo de Barcelona.
El Park Güell provarà una aplicació que adapta els continguts a les necessitats de la persona usuària
En el cas del Park Güell, la proposta seleccionada per a la millora de l’experiència de les persones amb diversitat cognitiva (intel·lectual i autista), sensorial (auditiva i visual) i física (mobilitat i orgànica) que el visiten ha estat concebuda per l’empresa Play&go Experience.
Consisteix en una aplicació que adapta el format dels continguts a les necessitats de la persona usuària i inclou mapes en 2D, textos de lectura fàcil normalitzats, pictogrames, 7 23 audioguies i 15 clips de vídeo, entre altres recursos. En aquesta fase de prova, l’aplicació s’adapta a 16 perfils d’usuari diferents combinables entre ells. Permet conèixer 34 punts d’interès i serveis del Park Güell.
L’aplicació es pot descarregar al market place de Play&go Experience.
Suport i acompanyament del col·lectiu de persones amb diversitat funcional
Les dues eines, que es provaran fins al proper mes de maig en entorns reals, han estat seleccionades a partir d’un concurs públic d’innovació impulsat per B:SM. La seva tria i posterior desenvolupament s’ha fet amb el suport i l’acompanyament de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat i algunes entitats vinculades a la Xarxa d’Accessibilitat i Vida Independent.
Al llarg del procés de creació, les entitats han participat en diferents reunions, entrevistes personals i activitats de simulació, entre altres dinàmiques. La seva contribució i experiència ha estat cabdal per millorar tant el procés de desenvolupament de les aplicacions com la seva implementació en entorns reals